Dlhoročné skúsenosti s organizáciou rally priviedli Auto klub Košice v roku 2009 k myšlienke usporiadať automobilovú súťaž na kopci Jahodná. K organizácii potrebovali silného partnera, ktorý sa pohybuje v motoristickom športe a preteky dokáže zastrešiť. Tým sa stala spoločnosť Moris Slovakia s.r.o., ktorá prijala úlohu spoluorganizátora. Po deviatich ročníkoch Moris Cup Jahodná môžeme jednoznačne povedať, že táto spolupráca bola úspešná.
Prvý ročník Moris Cup Jahodná sa uskutočnil v dňoch 5.-7. júna 2009 a prilákal na štart 48 jazdcov. Sobotňajšie upršané počasie ich prinútilo ísť trochu bezpečnejšie. Bolo jasné, že o absolútne prvenstvo sa pobijú najmä jazdci kapotovaných vozidiel nad dva litre. To sa potvrdilo, keď si prvé miesto odniesol Martin Koiš na Forde Focus. V nedeľu už bola trať suchšia, ale ani napriek tomu sa formulovému jazdcovi Andrejovi Krajčimu nepodarilo rýchleho Koiša dohnať. Ten zvíťazil aj v druhý súťažný deň a do histórie Moris Cup Jahodná sa zapísal s najlepším dosiahnutým časom 2:07,037.
Po ukončení prvého ročníka začali organizátori ihneď pracovať na tom druhom. Ani ročná príprava súťaže však nedokázala ovplyvniť počasie, ktoré sa rozhodlo pozmeniť plány organizátorov. Začiatkom júna 2010 totiž postihli Slovensko rozsiahle povodne. Organizačný tím riešil túto situáciu s krízovým povodňovým štábom, až napokon padlo rozhodnutie, že súťaž odštartuje. Počas prvých dvoch tréningových jázd bola trať viackrát otvorená, ale situácia sa natoľko zdramatizovala, že riaditeľstvo pretekov bolo nútené po prvej súťažnej jazde preteky zastaviť. Prihlasovacie vklady za druhý deň a príspevok spoločnosti Moris Slovakia s.r.o. venoval Auto klub Košice obciam Nižná Myšľa a Krásna nad Hornádom, ktoré boli povodňami najviac postihnuté. Najrýchlejším jazdcom bol počas jedinej súťažnej jazdy Andrej Krajči na monoposte Lola F3000. Jeho dosiahnutý čas bol 2:04,991.
Súťažná trať medzi Alpinkou a Rekreačným strediskom Jahodná s dĺžkou 4 750 metrov sa stala centrom diania aj v roku 2011. Ambíciu organizátorov zaradiť preteky do vyššieho rangu akceptoval SAMŠ i Medzinárodná automobilová federáciou FIA a tretí ročník Moris Cup Jahodná bol po prvý raz zaradený do seriálov FIA International Hill Climb Challenge a FIA European Hill Climb Cup. Novinkou bol aj slovenský Národný pohár, ktorý mal v tomto roku svoju premiéru. Čo sa týka výsledkov, tak po oba súťažné dni bol na trati najrýchlejší Andrej Krajči, ktorý viackrát prekonal aj svoj traťový rekord. Najprv tak urobil v sobotu a napokon aj v nedeľu. Jeho novú hodnotu stanovil na 1:57,335. Svoj rekord v kapotovaných vozidlách kategórie E1 vylepšil aj Martin Koiš, síce len o osem desatín sekundy, ale jeho nová hodnota bola 2:06,230. V Národnom pohári sa prezentovali najmä domáci „rallyisti“, ktorých ale predbehol Peter Florek na Mitsubishi.
Ďalší úspech, ale zároveň aj veľká zodpovednosť, prišli v rokoch 2012-2014, počas ktorých poľská národná asociácia PZM zaradila túto súťaž do svojho kopcového kalendára. Preteky na kopci Jahodná tak boli obohatené o účasť celej poľskej pretekárskej špičky. Tú opäť doplnili jazdci bojujúci o body do FIA International Hill Climb Challenge, FIA European Hill Climb Cup, Majstrovstiev Slovenska a Národného pohára PAV. Vďaka tomu sa v sezóne 2012 na trati predstavilo až 121 pretekárov! Víťazstvo z oboch súťažných dní v rámci slovenského i poľského šampionátu si na svoje konto pripísal Poliak Tomasz Nagorski na Subaru Impreza WRX. Jeho najlepší dosiahnutý čas mal v sobotu hodnotu 2:04,484 a v nedeľu ho ešte dokázal vylepšiť presne o šesť stotín, na 2:04,424. V druhý súťažný deň sa už rozhodovalo aj o víťazovi FIA IHCC, ktorým sa stal český pretekár Václav Janík na vozidle Lola B02/50. Ten až dvakrát prekonal minuloročný rekord trate Andreja Krajčiho v kategórii II a stanovil jeho novú hodnotu na 1:54,772.
Piaty ročník Moris Cup Jahodná v roku 2013 bol opäť o niečo zaujímavejší. Súťaž bola po prvýkrát zaradená aj do FIA Historic Hill Climb Championship (IHCC), čo je najvyššia súťaž pre historické vozidlá. Diváci mali vďaka tomu možnosť obdivovať aj prejazdy zaujímavých historikov. Zmenou časového harmonogramu, ako aj systému presunu vozidiel na štart, sa podarilo odstrániť problémy s časovým harmonogramom a všetci jazdci mali možnosť odjazdiť po oba dni dve súťažné jazdy. Výborne sa darilo Jarovi Krajčimu, ktorý v sobotu veľmi rýchlo prekonal traťový rekord, keď dosiahol čas 1:50,254. Avšak tým prvým, ktorý sa dostal pod hranicu 1:50, bol Václav Janík. Práve ten pravdepodobne namotivoval slovenského jazdca, aby ešte vylepšil svoj čas a jeho hodnotu napokon Krajči zastavil na 1:48,440. Neuveriteľné zlepšenie dosiahol aj Tomasz Nagorski, ktorý svoj minuloročný najlepší čas skrátil o viac ako 5 sekúnd na 1:58,897. Aj v kategórii I teda padol nový traťový rekord.
Ďalší ročník pretekov v roku 2014 sprevádzal dážď, takže organizátori žiadne prekonania rekordov neočakávali. Skôr dúfali, že celá súťaž prebehne v poriadku bez vážnejších havárií. Aj napriek vrtochom počasia prešlo administratívnym a technickým preberaním až 88 vozidiel. V najvyššom seriáli FIA International Hill Climb Cup sa v najlepšom svetle opäť predviedol Václav Janík, ktorý zvíťazil s náskokom 5 sekúnd. Skvelé časy, len o dve sekundy pomalšie ako Janík, dosahoval Uberto Bonucci na monoposte Osella PA9/90, s ktorým jazdil medzi historikmi. Keďže talianskemu jazdcovi sa nikto nedokázal ani len zďaleka priblížiť, stal sa víťazom FIA Historic Hill Climb Championship. V Majstrovstvách Slovenska zvíťazil po oba dni opäť Tomasz Nagorski, ktorého už v ďalšom ročníku na trati vystriedal iný Poliak.
V roku 2015 Moris Cup Jahodná nebol zaradený do poľského šampionátu, ale aj napriek tomu sme na trati videli aj poľských pretekárov. Jedným z nich bol jazdec známy pod pseudonymom Dubai, na svojom rýchlom Mitsubishi Lancer. Ten slovenských jazdcov aj pekne ponaháňal a z druhého dňa si odniesol druhé miesto. V prvý deň na trati úradoval iný pretekár a to Talian so švajčiarskou licenciou menom Tiziano Riva. Na Jahodnú priniesol vozidlo Reynard 92D a keďže jeho najväčší konkurent Václav Janík z technických príčin odstúpil, mal voľnú cestu k prvenstvu. Nedeľa priniesla úspech pre Tomáša Ondreja, ktorý vyhral s náskokom troch desatín sekundy pred spomínaným Dubaiom.
Po ročnej prestávke sa v roku 2016 na Jahodnú opäť vrátili poľskí pretekári a doplnili štartovnú listinu na celkový počet 105. Vďaka opätovnému zaradeniu do FIA International Hill Climb Cup nechýbal na štarte ani Václav Janík, ktorý znovu potvrdil svoju rýchlosť, tentokrát už na placke Norma M20FC. Stal sa nielen víťazom FIA IHCC, ale aj absolútnym víťazom prvého súťažného dňa. Navyše k traťovému rekordu Jara Krajčiho sa priblížil len na rozdiel štyroch desatín sekundy. Keďže Janík v nedeľu už na štart nenastúpil a v štartovnom poli zostala jediná rýchla česká placka, bolo jasné, že by mala aj zvíťaziť. Jej jazdcom bol Dušan Nevěřil, ktorý tieto predpoklady aj potvrdil.
Posledný ročník 2017 nepriniesol vo výsledkovej listine FIA IHCC žiadnu zmenu, pretože prvé miesto obhájil už tradične Václav Janík. Avšak priniesol meno nového jazdca kategórie II a to Jozefa Béreša, ktorý si zvykal na novú technika menom Tatuus PY012. A treba uznať, že si zvykal naozaj rýchlo, keď v sobotu zvíťazil a v nedeľu skončil na druhom mieste za Janíkom. Deviaty ročník Moris Cup Jahodná bol výnimočný aj v tom, že padol nový rekord trate v kapotovaných vozidlách kategórie II. Ten zajazdil Prešovčan Igor Drotár a jeho novú hodnotu stanovil na 1:58,726, čo bol o vyše jednu desatinu sekundy lepší čas ako čas Tomasza Nagorskieho z roku 2013.
Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník Moris Cup Jahodná 2018