Desať ročníkov Moris Cup Jahodná z pohľadu predstaviteľov Moris Slovakia s.r.o.

Už len jeden mesiac zostáva do štartu jubilejného 10. ročníka pretekov automobilov do vrchu Moris Cup Jahodná! Keďže sme všetci zvedaví na tohtoročné novinky, ale aj na možnosť usporiadania ďalších ročníkov tejto súťaže, tak sme v nasledujúcom rozhovore „vyspovedali“ konateľov spoločnosti Moris Slovakia s.r.o., Ing. Rastislava Eliaša a Ing. Mareka Eliáša.

Písal sa rok 2009, keď ste sa spoločne s Auto klubom Košice rozhodli usporiadať prvý ročník Moris Cup Jahodná. Spomínate si na to ako prebiehala príprava tejto prvotiny?
Prvý ročník sme pripravovali s nadšením z nového nápadu, keďže preteky automobilov do vrchu sa dovtedy v Košiciach ešte nikdy nekonali a všetko bolo pre nás nové. Na štart sa postavilo 48 jazdcov, čo je v porovnaní s najsilnejším ročníkom viac ako tretina účastníkov a tento úspech nás povzbudil. Prvý deň pretekov nám neprialo počasie, ale inak všetko prebehlo nad očakávania dobre a boli sme povzbudení do prípravy ďalších ročníkov.To, že už v treťom roku súťaže sa nám podarilo dosiahnuť zaradenie do medzinárodných seriálov FIA International Hill Climb Challenge a FIA European Hill Climb Cup, je dôkaz, že sme od začiatku odviedli dobrú prácu J.

Deväť ročníkov je za nami. Ktorý z nich vám najviac utkvel v pamäti?
Napínavých motoristických momentov bolo veľa, ale v pamäti nám asi najviac utkveli dramatické okolnosti hneď druhého ročníka, kedy Košice a okolie postihli silné povodne. Napriek tomu, že preteky odštartovali, museli byť kvôli neustále sa zhoršujúcej povodňovej situácii pozastavené. Štartovné jazdcov ale neprepadlo, podporili sme najviac postihnuté obce a tento ročník ukončili touto netradičnou formou.

Spomínate si na nejaké vozidlo, ktoré vás naozaj zaujalo?
Sme verní našim značkám – takže jednoznačne ŠKODA 110 R jazdca Fera Oravca a Audi Sport Quattro, na ktorom pred pár rokmi jazdil Jožko Béreš.

Ako fungovala spolupráca s Auto klubom Košice?
Od začiatku sme do projektu vstupovali so spoločným cieľom – vybudovať medzinárodne uznávané preteky, ktoré budú lákadlom nielen pre jazdcov, ale aj všetkých motoristických fanúšikov tu v našom regióne. To z nás urobilo výborne fungujúci tím s presným rozdelením úloh na obidvoch stranách, takže spolupráca bežala a beží bez komplikácii a vieme, že sa na seba môžeme navzájom spoľahnúť, čo je pri organizácii takého náročného podujatia veľmi dôležité.

Na začiatku ste uvažovali o predĺžení trate, prečo ku tomu napokon nedošlo?
Najatraktívnejšia časť cesty na Jahodnú je zároveň traťou pretekov a jazdci z nej vyťažia maximum, čo je samozrejme atraktívne aj pre divákov. Na prvom mieste však stále zostáva bezpečnosť pretekov a keďže úsek cesty musí spĺňať náročné kritéria aj čo sa týka údržby, kvality asfaltu alebo dostatočného zabezpečenia formou zvodidiel, rozhodli sme sa radšej ponechať súťažnú časť v pôvodnej dĺžke, ale pripravenú a zabezpečenú na maximum.

Boli vaše očakávania naplnené?
Určite áno, podarilo sa nám vybudovať etablovanú akciu, ktorá sa úspešne zaradila do európskeho seriálu pretekov. V podstate sa jedná o majstrovstvá sveta, keďže vyššia súťaž už nikde neexistuje. Spojili sme našu vášeň pre autá s propagáciou motoristického športu a myslím si, že sme potešili aj veľké množstvo divákov, ktorým – ako sa hovorí – namiesto krvi koluje v žilách olej a akciu svetového formátu sme im priniesli doslova až pred dom.

Desiaty ročník bude čoskoro za nami, aké sú vaše plány s touto súťažou? Desať a dosť alebo ideme ďalej?
Na našom úplne prvom stretnutí s Auto klubom sme si povedali, že zorganizujeme desať ročníkov a potom sa uvidí. Príprava podujatia je náročná nielen organizačne, ale aj z finančného hľadiska, takže plánovanie čo ďalej si nechávame na obdobie po akcii.

Čím bude desiaty ročník výnimočný? Na čo sa môžu diváci tešiť?
Okrem špičkových pretekárov opäť predstavíme niekoľko kultových vozidiel od nášho nemeckého partnera mtm a tentokrát sa diváci môžu tešiť na skutočnú legendu. Pripravujeme bohatý program pre malých aj veľkých divákov v rekreačnom stredisku Alpinka spojený so sprievodnou akciou, ktorá je zatiaľ ešte prekvapením. Radi by sme tiež posilnili verejnú dopravu k štartu a ak to organizačné kapacity pretekov dovolia, poskytli by sme vylosovaným záujemcom z radov divákov možnosť spolujazdy v niektorom z vozidiel predjazdcov – to ale momentálne ešte nevieme sľúbiť na 100 %.

 

 

Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník Moris Cup Jahodná 2018